Genren ”lättläst” är en speciell typ av böcker. De passar för personer som har svårt att läsa vanliga böcker på svenska, till exempel personer som håller på att lära sig svenska eller människor med dyslexi. Mina lättlästa böcker är omarbetningar av böcker som finns i original på svårare svenska.
(Jag har också en blogg på lätt svenska. Klicka här för att komma till min lättlästa blogg.)
Flicka försvunnen
(Bok 1 om Kouplan)
Kouplan har flytt från Iran. Han är ung, arbetslös och fattig. Och smart.
Han lägger ut en annons där han skriver att han är detektiv.
Efter tre veckor får Kouplan ett mejl:
Min dotter har försvunnit. Hon är bara sex år, min lilla flicka. Vi gick på gatan tillsammans och plötsligt var hon borta.
Kouplan är rädd för polisen och för att bli utvisad från Sverige, men han undersöker historien ändå.
Hur kan en flicka bara försvinna? Och varför går inte mamman till polisen?
Flicka försvunnen är en lättläst version av originalet, som heter Sanning med modifikation. Det är jag själv som tolkat originalet och skrivit om den till lättläst. Läs mer om Flicka försvunnen på LL-förlagets hemsida, där du också kan köpa den.
Bedragaren
(Bok 2 om Kouplan)
Livet som papperslös i Sverige är svårt och ensamt. Privatdetektiven Kouplan samlar burkar för att få pengar. Han är fattig och saknar sin familj hemma i Iran.
Men så får han ett nytt uppdrag: Han ska leta reda på en bedragare som stulit en stor summa pengar – från en toppolitiker! Kouplan börjar leta efter bedragaren. Men är sanningen verkligen som den först ser ut att vara?
Bedragaren är en lättläst version av boken Önska kostar ingenting. Det är jag själv som tolkat originalet och skrivit om den till lättläst. Läs mer om Bedragaren på LL-förlagets hemsida, där du också kan köpa den.
I skuggorna
(Bok 3 om Kouplan)
Kouplan blivit hemlös. Allt han äger finns nu i hans ryggsäck, och han måste hitta en plats som skyddar mot både regn och gränspoliser. Det är tufft, och inte ett bra tillfälle att ta ett nytt uppdrag. Å andra sidan behöver han pengarna.
I en villa i Bromma bor en kvinna, som misstänker att hennes man, Håkan, är otrogen. Ett rutinuppdrag för en detektiv men ju mer Kouplan upptäcker, desto mer förstår han att detta handlar om något helt annat. Något värre.
I skuggorna är en lättläst version av Luften är fri. Det är jag själv som har tolkat originalet och skrivit om den till lättläst. Läs mer om I skuggorna på LL-förlagets hemsida, där du också kan köpa den.
Hjärterum
(Bok 4, sista boken om Kouplan)
Kouplans liv har blivit bättre. Han har fått uppehållstillstånd i Sverige. Han har bostad och gör praktik. Men Kouplan är inte lycklig. Han tänker på sin familj varje dag. Var är hans bror, Nima? Lever han? Var är deras mamma och pappa?
För att leta spår går Kouplan till Azads grill där många papperslösa arbetar. Kouplan jobbade själv där, för många år sedan.
– Jag vågar inte prata, säger en av arbetarna. En av oss har blivit mördad och vi kan inte gå till polisen.
Men Kouplan vägrar vara rädd igen. Han ska hitta sin bror och ge rättvisa åt den mördade arbetaren. Nu ska sanningen fram.
Hjärterum är den sista boken om Kouplan. Det är en lättläst version av Finns det hjärterum. Det är jag själv som har tolkat originalet och skrivit om den till lättläst. Läs mer om Hjärterum på LL-förlagets hemsida, där du också kan köpa den.