Lättläst

Genren ”lättläst” är en speciell typ av böcker. De passar för personer som har svårt att läsa vanliga böcker på svenska, till exempel alla som håller på att lära sig svenska eller människor med dyslexi. Mina lättlästa böcker är omarbetningar av böcker som finns i original på svårare svenska.

Flicka försvunnen

flicka forsvunnenl

Kouplan har flytt från Iran. Han är ung, arbetslös och fattig. Och smart.

Han lägger ut en annons där han skriver att han är detektiv.
Efter tre veckor får Kouplan ett mejl:

Min dotter har försvunnit. Hon är bara sex år, min lilla flicka. Vi gick på gatan tillsammans och plötsligt var hon borta.

Kouplan är rädd för polisen och för att bli utvisad från Sverige, men han undersöker historien ändå.

Hur kan en flicka bara försvinna? Och varför går inte mamman till polisen?

Flicka försvunnen är en lättläst version av originalet, som heter Sanning med modifikation. Det är jag själv som tolkat originalet och skrivit om den till lättläst. Läs mer om Flicka försvunnen på LL-förlagets hemsida, där du också kan köpa den.

Bedragaren

bedragarenl

Livet som papperslös i Sverige är svårt och ensamt. Privatdetektiven Kouplan samlar burkar för att få pengar. Han är fattig och saknar sin familj hemma i Iran.

Men så får han ett nytt uppdrag: Han ska leta reda på en bedragare som stulit en stor summa pengar – från en toppolitiker! Kouplan börjar leta efter bedragaren. Men är sanningen verkligen som den först ser ut att vara?

Bedragaren är en lättläst version av boken Önska kostar ingenting. Det är jag själv som tolkat originalet och skrivit om den till lättläst. Läs mer om Bedragaren på LL-förlagets hemsida, där du också kan köpa den.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s